Guitar Music
Mostrando 1-12 de 49 artigos, teses e dissertações.
-
1. Habitus e campo violonÃstico nas instituiÃÃes de ensino superior do Cearà / Habitus and of the guitar field in Higher Educational Institutions of CearÃ
This dissertation analyzes the constitution of the guitar field in Higher Educational Institutions of Cearà â HEI and the habitus of professors who work in those spaces. Pierre Bourdieuâs praxeology composes the main theoretical support of the research. Based on the categories of habitus, field and capitals, one develops an analysis that discusses the age
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 16/10/2012
-
2. ENTRE O PIANO E VIOLÃO: A MODIHA E A CULTURA POPULAR EM FORTALEZA (1888-1920). / Between the piano and the guitar: the Modinha and popular culture in Fortaleza (1888-1920).
The genre little fashion, protoformer urban popular music, grew up in a time when urgently sought a sense of national identity that, with the abolition of slavery and the proclamation of the Republic, won a new direction before the Brazilian intellectuality, translating into ideas such as Sílvio Romero, who advocated the "whitening" of racial and cultural B
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 16/10/2012
-
3. Processos de ensino de violão em escolas livres de música: um estudo de caso das práticas pedagógicas de dois professores / Processes of teaching guitar in schools free music: a case study of teaching practices of two teachers
Este trabalho teve como meta representar os processos de ensino de violão de dois professores em duas escolas livres de música no município de Blumenau, estado de Santa Catarina. Procurou-se, também, investigar como esses professores avaliam a sua própria atuação pedagógica. A bibliografia utilizada esteve embasada em textos que abrangem educação m
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 12/03/2012
-
4. O estudo do método de Fernando Sor e sua interação com a construção de uma interpretação para Sonata, op. 25
The present work concerns the interaction between the use of the Méthode pour la guitare (1830) by Fernando Sor and the process of constructing an interpretation for the Sonata op. 25, by the same author. The work¿s main hypothesis was the association between technical and compositional conceptions of Sor, displayed in his Method, and their correspondent t
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 2012
-
5. A tecnologia como meio expressivo do guitarrista atuante no mercado musical pop / Technolgy as a means of expression for the guitarrist active in the pop music market
A guitarra elétrica é um instrumento musical que nasceu das tentativas de se aumentar a projeção sonora de instrumentos como o violão, a guitarra havaiana e a guitarra acústica archtop. As primeiras guitarras elétricas foram guitarras havaianas e archtops às quais foram instalados captadores magnéticos que enviam informações sonoras para um aparel
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 28/02/2011
-
6. Leitura à primeira vista no violão : um estudo com alunos de graduação
Sight-reading a piece on the guitar is often considered a difficult task. One reason for this may be the fact that the same note on the guitar may be played in different ways, thus generating various fingering possibilities for the same passage. The present study investigated the procedures adopted by 11 undergraduate guitar students in a sight-reading exerc
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 2011
-
7. Violão.org: saberes e processos de apreensão/transmissão da música no espaço virtual
Currently using specialized sites, people gather in virtual communities that occur on the Internet. Some examples of those virtual communities are forums, bulletins and chats. They have created special ways to work with information in texts, sound and images. In that perspective, what knowledge and processes of apprehension/transmission of music can be revea
Publicado em: 2011
-
8. Cantando a própria história / Not informed by the author
This work intends to perform a reading of caipira music, its components and its main representative: the brazilian ten-string guitar, here approached from the standpoint of its social and musical history. In this consideration we will question some concepts, which have already been developed by other writers, on country music and its relationship to the phon
Publicado em: 2011
-
9. O violÃo clube do CearÃ: hÃbitus e formaÃÃo musical / The guitar club CearÃ: habitus and musical training
In the period 1945 to 1962 arose in Fortaleza a group of guitarists, the VIOLÃO CLUBE DO CEARÃ (Ceara Guitar Club), with the sole purpose of playing music on guitar. This thesis aims to understand the processes that enabled the emergence of this institution in the music scene, anchored in an approach based on the concepts of habitus, field and capital of P
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 10/12/2010
-
10. Referenciais para o ensino de violão na formação do musicoterapeuta / References for the teaching guitar in the training of music therapists
Por se tratar de uma pesquisa interdisciplinar, este trabalho apresenta como referenciais teóricos conhecimentos das áreas de Educação em nível superior, Musicoterapia e Educação Musical. Em geral, o professor de violão nos cursos de Musicoterapia é frequentemente confrontado com exigências específicas da área que os métodos de ensino tradiciona
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 30/04/2010
-
11. Appassionata para violão solo de Ronaldo Miranda: o tratamento octatônico e as constâncias musicais brasileiras / Appassionata for solo guitar by Ronaldo Miranda: the octatonic treatament and the brazilian muiscal constancies
Esta pesquisa discorrer sobre elementos constitutivos da Appassionata para violão solo de Ronaldo Miranda. São analisadas características concernentes aos dois temas da peça, evidenciando a oposição de técnicas da música do século XX com elementos característicos da música brasileira. Em relação ao primeiro tema, são discutidos aspectos referen
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 25/04/2010
-
12. Referenciais para o ensino de violão na formação do musicoterapeuta / References for the teaching guitar in the training of music therapists
This work, in view of encompassing a interdisciplinary research, presents as theoretical references, knowledge in the areas of high learning education, Music Therapy and Musical Education. In general, the guitar teacher, while involved in the teaching of Music Therapy is frequently faced with specific challenges in the area where the guitar traditional teach
Publicado em: 2010