Dramatic Art
Mostrando 1-12 de 23 artigos, teses e dissertações.
-
1. Speculating on (the) urban (of) art: (un)siting street art in the age of neoliberal urbanisation
Resumo O artigo aborda, em três etapas, os processos atuais de cooptação da street art e sua transformação em complemento estético e acrítico ao processo de urbanização neoliberal, focando na sua relação, não resolvida, da arte com o seu próprio sítio. Primeiro, através de uma perambulação imersiva na complexidade dum sítio específico. Seg
Horiz. antropol.. Publicado em: 02/12/2019
-
2. Yerma de Villa-Lobos : um estudo dos aspectos dramático-musicais e performáticos / Yerma by Villa-Lobos : a study of dramatic, musical and performance aspects
Yerma, ópera em três atos de Heitor Villa-Lobos, foi composta na última fase do compositor como resultado de uma encomenda vinda dos Estados Unidos, que tinha como objetivo a musicalização da obra teatral de mesmo nome do poeta espanhol Federico Garcia Lorca. Terminada em 1955, teve sua première mundial somente em 1971, no Santa Fé Opera House, e, no
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 24/02/2012
-
3. Ôh filhos da mamãe preta das senzalas: uma pedagogia da corporalidade gingando sincopado nas danças dramáticas de Mário de Andrade. / Oh sons of the "black mum" of the sensalas: an education of the corporalidade of syncopated swinging of the body in the dramatic dances of Mário of Andrade.
Esta pesquisa tem como foco o estudo etnográfico empreendido por Mário de Andrade em torno das tradições populares brasileiras relativas a música e a dança no período compreendido nas décadas de 20 e 30 do século passado, posteriormente compilado por Oneyda Alvarenga nos três tomos que veio a compor a obra Danças Dramáticas do Brasil. Analisa ain
Publicado em: 2011
-
4. Filosofia e teatro à luz do pensamento benjaminiano: alegoria barroca, interrupção brechtiana e teatro pós-dramático
The objective of this dissertation is to study the concepts of baroque allegory and Brechtian break in the light of Benjamin s thought, in order to understand the closeness that these concepts establish between the fields of philosophy and theater art through the concept of Darstellung (presentation / exposure). The proximity between theater and philosophy i
Publicado em: 2010
-
5. O nascimento da dança dramática: narrativa de uma experiência de teatro-dança com alunos do ensino fundamental
The trajectory covered in this research had as a starting point a previous project developed, by the researcher herself, in a Public School, located in the city of Bertioga, northern coastline of São Paulo state. Taking as the starting point the education through the art, more specifically the theater education, an investigation concerning the developed pro
Publicado em: 2010
-
6. HAMLET: RUPTURA DA LINEARIDADE DRMÁTICA E CORPOS EM REDE NA CENA DE ENRIQUE DIAZ. / Ensaio.Hamlet: ruptura da linearidade dramática e corpos em rede na cena de Enrique Diaz
The current study contributes to the analysis of the constructing process of the contemporaneous scene, by verifying the work by Enrique Diaz (director Cia. dos Atores), focusing on his work called Ensaio.Hamlet. This study also establishes considerations on new theatre/drama methods which do not agree with the conventional drama standard, by examining how c
Publicado em: 2009
-
7. Teatro Idealizado, teatro Possível: uma estratégia educativa em Ouro Preto (1850-1860)
This masters dissertation investigates the educative role of the theatre in Ouro Preto, as space and text, in the decade of 1850. In order to execute the research we used as data the Empire Eaws which ruled the theatre in that period; some newspapers published in Ouro Preto during the decade of 1850 O Conciliador, O Bom Senso, O Fiscal, Correiro Official de
Publicado em: 2009
-
8. Arte em tempos de "chirinola" : a proposta de renovação teatral de Coelho Netto (1897-1898) / Art in times of "entrapment" : Coelho Netto´s proposal of theater renewal
In this work, I analyze the theater plays with which Henrique Maximiniano Coelho Netto (1864- 1934) - important Brazilian writer in the turn of the nineteenth century to the twentieth - started his interference in the stage of Rio de Janeiro, specially the "dramatic poem" Pelo Amor! (1897), the "lyric episode" Ártemis and the "ballad in rhythmic prose" Hós
Publicado em: 2009
-
9. A aurora do autor: como se fez e se faz a dramaturgia de Naum alves de Souza / A aurora do autor: como se fez e se faz a dramaturgia de Naum alves de Souza
This research has two different intentions: to observe how the dramatic authorial writing develops when building an analytic scenery of Naum Alves de Souzas dramatic art work, being him one of the most advantageous and exuberant professionals of contemporary Brazilian theatre. To reach that goal, the reading of his plays (performed or not) and other of the a
Publicado em: 2008
-
10. Emile Jaques-Dalcroze : sobre a experiencia poetica da ritmica : uma exposição em 9 quadors inacabados / Emile Jaques-Dalcroze : about the poetic experience of eurhythmics : an exposition in 9 unfinished pictures
This work presents the concepts and practices of Eurhythmics (Rythmique) as conceived by the Swiss composer Émile Jaques-Dalcroze (1865-1950). It discusses the relation of Eurhythmics with modern dance and gymnastics in Europe and in the U.S. It also stablishes a comparison between the poetic experience of Eurhythmics and the German employ of rhythm and exp
Publicado em: 2008
-
11. Fashion, theater and nacionalism in Revista Popular´s chronicles (1859-1862) / Moda, teatro e nacionalismo nas cronicas da Revista Popular (1859-1862)
This dissertation aims to analyze the productions by Carlos, possibly Carlos José do Rosário (1824-1855), and by O Velho, pseudonym of Joaquim Manuel de Macedo (1820-1882), published under the section ?Crônica da Quinzena? of Revista Popular (1859-1862), which has been the precursor to Jornal das Famílias (1863-1878). Both periodicals belonged to the Fre
Publicado em: 2008
-
12. Do romance ao teatro : a teatralidade como recurso para a representação na obra de Sérgio Sant Anna : (dissertação em 1 prólogo, 4 atos e 1 epílogo)
Reading the Brazilian contemporary narrative, we might think the ground we are on is more and more slippery. The authors seek to express the troubles in writing throughout texts characterized by less linearity in contrast with tradition and by the mode they ironically play with the narrative elements. A path to understand such production is to discuss, durin
Publicado em: 2008