Didactic Games
Mostrando 1-12 de 17 artigos, teses e dissertações.
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1. Ações de extensão universitária para translação do conhecimento sobre desenvolvimento infantil em creches: relato de experiência
RESUMO Objetivo Relatar a experiência de estudantes e docentes de um projeto de extensão universitária no planejamento e realização de oficinas educativas sobre desenvolvimento infantil com educadoras de creche. Método Relato de experiência alicerçado nos referenciais das Necessidades Essenciais das Crianças e na Teoria Bioecológica do Desenvol
Rev. esc. enferm. USP. Publicado em: 19/08/2019
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2. O ano internacional da tabela periódica e o ensino de química: das cartas ao digital
Proclaimed by UNESCO the International Year of the Periodic Table of Chemical Elements in 2019 (IYPT 2019) will commemorate a remarkable series of important milestones in the history of the periodic table of chemical elements. The periodic table is a valuable instrument for chemistry teaching and their study is important in the development of key chemical co
Quím. Nova. Publicado em: 15/08/2019
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3. Signatures factory: a dynamic alternative for teaching - learning layout concepts and waste disposal
Abstract The use of games and simulation has now spread as a teaching support tool of engineering. This article aims to discuss this reality and this need, presenting as proposed a didactic game in a signature’s factory. From this, it was suggested that the participants involved modify the simulated factory environment through the knowledge acquired during
Prod.. Publicado em: 10/04/2017
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4. Desarrollo de la Actividad Científica en Clases a través del Estudio de Juegos Combinatorios, el Ejemplo del Juego del Chocolate
Abstract Discrete mathematics is the source of several mathematical games. Its presence in Mathematical Olympiads, popularization of science magazines, and science festivals shows that this area of mathematics may be the support for a first encounter with accessible mathematics for a great number of people. The model “Situations de recherche pour la classe
Bolema. Publicado em: 2016-08
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5. Várias dimensões do trabalho de alfabetização para professoras participantes dos programas Letra e Vida e Ler e Escrever / Several dimensions of the literacy work for teachers participants of the Letra e Vida and Ler e Escrever programs
This research aims to analyze how literacy teachers from the São Paulo state public education networking, work with the literacy manner proposed by the continuing training programs called Letra e Vida and Ler e Escrever - implemented by the São Paulo state Education Department (SP-ESS) since 2003 - given the way they see the several dimensions of their wor
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 28/09/2012
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6. Construção do Conceito de Gene por meio de jogos pedagógicos
Esta pesquisa objetivou verificar o potencial de jogos pedagógicos como auxiliadores no processo de construção do conceito de gene, entre alunos de Ensino Médio. Os jogos pedagógicos, criados especificamente para este trabalho, foram testados com alunos de terceiros anos do Ensino Médio da Escola Estadual Presidente Vargas, da cidade de Dourados, Mato
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 29/03/2010
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7. Astronomia multimídia : a construção da exposição virtual "Astronomia - uma viagem inesquecível"
Teaching Astronomy is as fascinating as learning it. This motivation made possible this work about the new ways of teaching the oldest science to the young. The objective of this work is to present the fundamenting bases and the construction method of the Virtual Exposition Astronomy: An Unforgettable Voyage. The Astronomy virtual exposition wss developed si
Publicado em: 2010
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8. Construção dos critérios de divisibilidade com alunos de 5 série do ensino fundamental por meio de situações de aprendizagem
An analysis was carried out for this research to get to know how 5th graders mobilize their knowledge about the subject: divisibility and natural numbers, in which the aim is to build a new concept, the Divisibility Criteria for the numbers two, three and five. It is expected that this knowledge serves them as a way to comprehend the division bearing in mind
Publicado em: 2009
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9. Diagnóstico das dificuldades de articulação e sobreposição dos conceitos básicos da genética utilizando jogos didáticos.
O Ensino da Genética, que aborda um conjunto de conceitos articulados no micro e macro universo, a exemplo de genes, DNA, características dominantes e recessivas, hereditariedade, probabilidades, entre outros, tem sido trabalhado a partir de um pensamento reducionista e linear. Tal abordagem, no entanto, é inadequada perante uma concepção complexa do se
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 28/02/2008
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10. TEACHERS TRAINING AND REPRESENTATIONS ON PLAYING: Contributions of Humberto Maturanas ideas. / FORMAÇÃO DE PROFESSORES E REPRESENTAÇÕES SOBRE O BRINCAR: Contribuições das idéias de Humberto Maturana.
The present work is associated to the research line: Teachers Training, Knowledge and Professional development and has as main objective to investigate some of the representations that a group of five teachers has about to use the playing as a pedagogical resource. These teachers, two of them majored in Physical Education and three of them in Pedagogy, work
Publicado em: 2008
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11. Teoria dos jogos: uma nova proposta para o ensino médio
The aim of this work is investigate the possibility of introducing the Game Theory of John von Neumann and Oskar Morgenstern in High School and how it could be done. To reach this objective, we elaborate a didactic sequence that was applied on three groups of 3rd year of High School in a public school in São Paulo. In elapsing of the application of this did
Publicado em: 2007
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12. Proposta e implementação de uma interface para motores de jogos interativa e centrada no usuário. / Proposal and implementation of an interactive user-centered interface for game engines.
Game engines are tools to aid the development of computer and video games through software reuse. Once born in a technological environment, present game engines, either commercial or not, are normally worried more about the number of implemented features than usability issues. These characteristics may extend the period of learning-time. To address the goal
Publicado em: 2007