Black Music
Mostrando 1-12 de 20 artigos, teses e dissertações.
-
1. A cena musical da Black Rio: estilos e mediações nos bailes soul dos anos 1970
Em A cena musical da Black Rio, Luciana Xavier de Oliveira apresenta o surgimento, na década de 1970, dos bailes de soul music nos subúrbios carioca, iniciados na esteira do movimento de empoderamento da comunidade negra, sob o lema do black is beatiful. A autora realiza uma análise comunicacional desse cenário, analisa as influências deixadas na moda e no mercado fonográfico e mostra as contribuições dos jovens negros da época a fim de legitimar uma negritude mais positiva e consciente.
Autor(es): Oliveira, Luciana Xavier de
EDUFBA. Publicado em: 2018
-
2. GAYL JONES'S CORREGIDORA AND SONG FOR ANNINHO: HISTORICAL REVISION, FEMALE DIASPORA, AND MUSIC
In this article I analyze how black music may be used to (re)interpret the legacy of slavery in Gayl Jones's literary works Corregidora (1975) and Song for Anninho (1981). I argue that female Classic Blues from the 1920s functions as a testimony of resistance and as a means to recount the stories featured in these two texts. The U.S. black author uses the ca
Ilha Desterro. Publicado em: 2014-12
-
3. Maya Angelou e suas afroamericanidades: o ritmo autobiográfico de The Heart of a Woman
This study aims at investigating the autobiography The Heart of a Woman (1981), by Maya Angelou, written under the discoursive strategies of a testimonial. One considers the discussions of both cultural identity (HALL, 2006), and liquid post-modernity (BAUMAN, 2001) in order to demonstrate the multiple identity of Maya Angelou, who is immersed into subjectiv
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 10/11/2011
-
4. O Passado Negro : a incorporação da memória negra da cidade de Campinas através das performances de legados musicais / The Black Memory : the embodiment of black memory of Campinas through performances of musical legacies
A crescente proliferação de grupos performáticos, que, através de manifestações culturais, divulgam "passados", convencionalmente chamados de "tradições culturais", tem rendido estudos e debates no campo da etnomusicologia em todo o mundo. Partindo da etnografia de grupos de cultura popular afro-brasileira sediados na cidade de Campinas - São Paulo,
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 19/04/2011
-
5. Versos violentamente pacíficos : o rap no currículo escolar / Violently peaceful verses : rap in the curriculum
Este trabalho procura justificar a didatização e a inserção curricular do rap nacional na grande área de Linguagens, Códigos e suas Tecnologias do Ensino Médio, sobretudo no tocante ao ensino de Língua e Literatura. O rap nacional tem ocupado um lugar de destaque na produção cultural urbana do Brasil: enquanto gênero poético-musical, ele é visto
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 23/02/2011
-
6. Com uma canção também se luta : o negro nas letras da canção brasileira nos anos 60 e 70
Esta pesquisa trata da representação do negro nas letras de canções brasileiras, enfocando principalmente as décadas de 1960 e 1970. O objetivo principal é mostrar como as constantes identificadas na poesia negra, por Zilá Bernd, a saber: o eu enunciador, a (re)construção da epopeia, a nova ordem simbólica e a reversão de valores, também se aplic
Publicado em: 2011
-
7. Os Catopês de São Benedito em Montes Claros: rastros de uma ancestralidade mineira negra e festiva.
The imagery shows a lot about a time, a place and a people. The festivals of the city of Montes Claros in the north of Minas Gerais are deeply related to the Catholic religious services. Many of these cults were added to the African traditions in a region of high concentration of blacks who lived in Quilombos, farms and cities. The imagery of the Congo of th
Publicado em: 2011
-
8. Entre corpos, tempos e sujeitos : ciências, políticas e artes improvisando identidades / Between bodies, times and subjects : sciences, politics and arts improvising identities
This dissertation concerns the ways that science and art are responsible for the creation of politics that have an effect on bodies, times and subjects. Science is discussed in so much as it mobilizes and is mobilized in a politics of identity, taking as a point of departure the topic of race and racism in Brazil; and the strategies adopted by the forces of
Publicado em: 2011
-
9. Hip hop, educação e poder: o rap como instrumento de educação não-formal.
This ethnographic research entitled Hip Hop, education and power: the rap music as instrument of non-formal education analyzes the educational pratices of the Hip Hop movement in Salvador, Bahia. It adopts a case study in qualitative methodology. The participative research takes into consideration the effort of cultural groups to fit the poor and black youth
Publicado em: 2009
-
10. O movimento hip hop : a anti-cordialidade da "Republica dos Manos" e a estetica da violencia / The hip hop movement : the anti-friendship of the "Republica dos Manos" and the aesthetics of violence
The aim of this study is to analyze the constitutive aspects of hip hop culture. This achieves considerable proportion of young population of Sao Paulo, especially those who suffer most in the process of social exclusion, ie, blacks and mestizos of the suburbs. We are interested in, particularly, to understand how young people associated with that culture pr
Publicado em: 2009
-
11. Cultural diversity in school: reflexion about an experience / Diversidade de culturas na escola: reflexão sobre uma experiência
The subject of this thesis is to analyze the experience of introduction of workshops about Brazilian Culture at a municipal school at São Paulos capital which pedagogical project has distinct characteristics. Sketching the main lines of the project at the school where the experience occurs describing and problematizing the work developed in these workshops,
Publicado em: 2009
-
12. As transformações na música popular brasileira: um processo de branqueamento?
The present work has as objective to analyze the occured transformations in brazilian popular music being verified if and of that it forms occurred, the process of exclusion of the black population in this brazilian cultural segment, thus leading, Brazilian music to a whiteness process. We concentrate ourselves in the study of the official and registered his
Publicado em: 2008