Dario Fo no Brasil: a relação gestualidade - palavra nas cenas de a descoberta das américas de julio adrião e il primo miracolo de roberto birindelli
AUTOR(ES)
Melize Zanoni
DATA DE PUBLICAÇÃO
2008
RESUMO
This research investigates in which dimension the formalization of the procedures from solo theater of physical line, in which the scene determines the spoken text, offers concrete ways to a specific problem in the performing arts: the gesture-speech relation. To check the hypothesis and problems of the theme of this research two works presented by Brazilian groups that have as base for their dramaturgy the monologues written by the Italian actor and dramaturg Dario Fo were analyzed: A descoberta das Américas, presented by Julio Adrião, directed by Alessandra Vannucci and produced by the production team Leões de Circo Pequenos empreendimentos from Rio de Janeiro and Il Primo Miracolo, presented and directed by Roberto Birindelli, of the Cia do Bebê from Porto Alegre. The research focuses on the analysis of some elements that constitute gestural score of these spectacles and their relation to the text, such as: repetition, fragmentation, breaks, description, sense creation, textual embodiment and its intertextual relations
ASSUNTO(S)
gestualidade speech dramatização gestos gesture teatro dario fo dramaturgia palavra actions dramaturgy ações
ACESSO AO ARTIGO
http://www.tede.udesc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=1157Documentos Relacionados
- Ensino superior no Brasil: da descoberta aos dias atuais
- A relação entre produtividade de trabalho e salário no Brasil:
- Enfermeiros e a pesquisa multicêntrica no fenômeno das drogas nas américas: benefícios e desafios
- O Observatório das Américas como rede de saúde ambiental e do trabalhador nas Américas
- Retrato em movimento: crítica cultural e dialética no Brasil: uma abordagem da obra de Roberto Schwarz