Sacred Music
Mostrando 1-12 de 19 artigos, teses e dissertações.
-
1. Missa em mi bemol (1811) do Pe. José Maurício Nunes Garcia : estudo analítico e interpretativo / The mass in Eb (1811) by father José Maurício Nunes Garcia : an analytical and interpretative study
Nessa pesquisa nosso principal objetivo foi resgatar uma obra importante do Pe. José Maurício Nunes Garcia que ainda não havia sido editada no Brasil e pesquisada em função da sua interpretação, a Missa em Mi bemol, composta no ano de 1811, catalogada como CPM 107. Com esse trabalho, esperamos contribuir para que essa peça seja conhecida, divulgada e
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 12/07/2012
-
2. A religiosidade na voz de Pena Branca e Xavantinho
Este estudo analisa a manifestação da religiosidade em algumas canções compostas e/ou interpretadas por Pena Branca e Xavantinho, observando a relação existente entre a expressão do sagrado e a poesia caipira. A análise do corpus (7 canções que fazem parte da discografia de dois homens simples do interior do Brasil) se revela um importante instrume
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 27/02/2012
-
3. CANTAI E MULTIPLICAI-VOS... : ESTUDO DA HARPA CRISTÃ COMO INSTRUMENTO DE EXPANSÃO DA MISSÃO NO PENTECOSTALISMO NO BRASIL (1910-1970) / CANTAI E MULTIPLICAI-VOS... : ESTUDO DA HARPA CRISTÃ COMO INSTRUMENTO DE EXPANSÃO DA MISSÃO NO PENTECOSTALISMO NO BRASIL (1910-1970) / Sing and multiply...: study of the Christian Harp as instrument of expansion in the Pentecostalism mission in Brazil (1910-1970) / Sing and multiply...: study of the Christian Harp as instrument of expansion in the Pentecostalism mission in Brazil (1910-1970)
Esta dissertação pretende estudar a Harpa Cristã, um dos principais hinários protestantes nacionais, buscando identificá-la como instrumento de expansão da missão no pentecostalismo do Brasil, no período comprendido entre os anos 1910 e 1970, apreciando a história e a formação deste livro litúrgico na pretensão de compreender sua utilização co
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 23/08/2011
-
4. Fiandeira de versos: o imaginário do tecer poético de Hilda Hilst
The lyric production of Hilda Hilst (1930 - 2004) is marked by the use of symbolic images that amplify endlessly the possibilities of reading her poems. In her knowledge about the world, the poet discovers the cosmos that surround the time which presents her views recast by the poetic reverie. The symbols used by Hilst are expressions of a soul that made the
Publicado em: 2010
-
5. Frei Bernardino Bortolotti (1896-1966) e a cena musical em Lages: uma contribuição para a historiografia da música na Serra Catarinense
Friar Bernardino Bortolotti (1896-1966) was a Franciscan priest who lived for about three decades in Lages, state of Santa Catarina, Brazil, working as a musician, conductor and composer. The friar worked locally in the ecclesiastical administration and in the Catholic press, acting at the same time in sacred musical practice as a composer and choir director
Publicado em: 2009
-
6. A música sacra em duas igrejas evangélicas do DF : estudo analítico sobre a retratação da música cristã tradicional ante o avanço da música cristã contemporânea
This work provides a brief evolution of music in the Christian church highlighting its characteristic trends since the Protestant Reform of the 16th century. Emphasizes the educational role of music in church as a means to teach and spread the doctrine of the apostles with psalms and hymns containing the truths of the Christian faith; lyrics and music become
Publicado em: 2009
-
7. As juremeiras da nação Xambá (Olinda, PE):músicas, performances, representações de feminino e relações de gênero na jurema sagrada.
This dissertation focuses on the music and performances by female entities from Jurema Cult, as well as, gender and power relationships within its religious context. The fieldwork was realized at Ilê Axé Oyá Meguê of Xambá nation (Olinda, PE) and also other Jurema houses where the leaders are also filhas-de-santo from this terreiro: the juremeiras. Jure
Publicado em: 2009
-
8. A palavra cantada em comunidades-terreiro de origem Iorubá no Brasil: da melodia ao sistema tonal / The word sung in Yoruba origin communities in Brazil: of melody to the tonal system
This work aims at analyzing the melody-tone relationship in African origin chants in Queto houses of candomble. The stable character of the sung word has led to the analysis of musical texts. In order to implement investigations ten Nago chants have been selected. They have been recorded without instruments by the people of Saint themselves and an Yoruba cha
Publicado em: 2009
-
9. A música sacra de Leo Schneider : uma voz no deserto
This dissertation proposes an analysis of the sacred musical work by Porto Alegre composer Léo Schneider (1910-1978) based on a selection of his major sacred compositions. It emphasizes the uniqueness of Schneiders esthetic project and its possibilities as a tool for religious education. The first part of the research introduces Leo Schneiders personal hist
Publicado em: 2008
-
10. The music in São Paulo city, 1765-1822 / A música na cidade de São Paulo, 1765-1822
This work investigates the musical activities of São Paulo city from 1765 to 1822 and verifies how the music circulation in the sacred as well as profane circles and its following process of democratization of spaces contributed for the growth of the socialization practices of the colonial society. The relationship between the producer - the composer or mus
Publicado em: 2008
-
11. Do Iluminismo ao Cecilianismo: a música mineira para a missa nos séculos XVIII e XIX
The rite of Mass shows the liturgical uniformity developed by the Roman Catholic Church in the course of several centuries. Due to the great dissemination of Catholicism, the Mass ordinary was the most used text in the entire history of music, but the desired uniformity in the liturgical level was never reached in its musical counterpart, even though the Chu
Publicado em: 2008
-
12. Ensaio pra quê? : reflexões iniciais sobre a partilha de saberes : o grupo de louvor e adoração como agente e espaço formador teológico-musical
The Grupo de Louvor e Adoração (Praise and Adoration Group) as a musicaltheological educational space and instrument in congregations of the Igreja Evangélica de Confissão Luterana no Brasil (IECLB) (Evangelical Church of Lutheran Confession in Brazil). The research begins by outlining an historical profile of the introduction of the model of Praise and
Publicado em: 2008