National Cinema
Mostrando 13-24 de 41 artigos, teses e dissertações.
-
13. Cinema brasileiro na escola pública : reconhecimento na diferença / Brazilian cinmea on public education
From the investigation of the causes of the marginalization of Brazilian cinema in its own market, taking as parameter the development of actions of a the third sector project that sought to democratize the access of national movies to the public school teachers, this research discusses on issues involving the relationship between cinema and education, highl
Publicado em: 2010
-
14. A quasi-ciência da vida e o sentido de realidade no filme e de filme na realidade: o bandido e o documentário no Brasil
This work is to analyze three Brazilian documentaries and investigate how effective the representation of the villain in Brazillian cinema. Starting from a context in which cultural artifacts observed in a national setting is not simplistic agent of wrongdoing, the paper studies the speeches and film tries to show that such representation would constitute a
Publicado em: 2010
-
15. NEOCONCRETISMO E DESIGN: A PROGRAMAÇÃO VISUAL DE LYGIA PAPE PARA O CINEMA NOVO, NA DÉCADA DE 1960 / NEOCONCRETISM AND DESIGN: LYGIA PAPE¿S GRAPHIC DESIGN FOR THE NEW CINEMA MOVEMENT, IN THE 1960¿S
This work aims to study some concepts discussed by the international constructivist vanguards and their impact on the Brazilian constructive project. The research verifies that the emergence of the concrete art and the establishment of the industrial design as a discipline in Brazil, during the 1950¿s and 1960¿s, were inserted in a national program of mode
Publicado em: 2009
-
16. Representações das identidades nacionais argentina e brasileira nas canções interpretadas por Carlos Gardel e Carmen Miranda (1917-1940)
Na presente tese de doutorado focalizamos as músicas gravadas por Carlos Gardel (1917 a 1935) e por Carmen Miranda (1930 a 1940), articulando-as com a imagem e a performance dos artistas, as quais podem ser observadas na audição das gravações, nos filmes dos quais participaram e em fotos divulgadas em revistas da época, para analisar as representaçõe
Publicado em: 2009
-
17. Formulação de um modelo de observatório para o turismo cinematográfico em Brasília
The diversity of Brazilian culture, known as a national heritage, is recognized as one of the key elements for the development of tourism sector in Brazil. The cultural attractions allow tourism development to contemplate the structuring of new competitive products in domestic and international markets, motivating traveling with multiple experience purposes.
Publicado em: 2009
-
18. Cinema documentario brasileiro contemporaneo : analise do banco de dados da Agencia Nacional do Cinema (1994 a 2007) / Contemporany Documentary Brazilian Cinema : National Cinema Agency Database (1994-2007)
A motivação primeira desta pesquisa nasceu de um momento ímpar para aqueles que fazem do cinema brasileiro contemporâneo objeto de estudo e/ou de trabalho. Em 2005, a Agência Nacional de Cinema, após larga sistematização e recuperação de informações, disponibilizou o primeiro de uma série de arquivos (aqui intitulados "Banco de Dados da Ancine")
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 21/08/2008
-
19. The image of the nation: cinema and cultural identity in Brzil (1960-1990) / A imagem da nação: cinema e identidade cultural no Brasil (1960-1990)
O presente estudo se propõe a uma análise que parte do Cinema Novo, no início dos anos 1960, atravessando todo o período da Ditadura Militar até chegar à extinção da Embrafilme (1990), no governo Collor (1990-1992), procurando compreender como o campo cinematográfico constituiu uma arena de representações de imagens em movimento, disputada por age
Publicado em: 2008
-
20. The narrative role of song at the brazilian movies since Retomada / O papel narrativo da canção nos filmes brasileiros a partir da Retomada
From the analysis of sixty-two Brazilian movies released since 1995, the thesis presents a categorization of the narrative role of popular songs in these productions. The films of this period called "Retomada (National Cinema Resume) show the use of this specific musical form for the construction of meanings in scenes and, ultimately, for the making of alleg
Publicado em: 2008
-
21. THE POSTER DESIGN IN CINEMA MARGINAL AND PORNOCHANCHADA / O DESIGN DE CARTAZES NO CINEMA MARGINAL E NA PORNOCHANCHADA
The dissertation Poster design in Cinema Marginal and Pornochanchada aims at understanding the way the movie posters from these films genres, in the era between 1968 and 1973, convey, in their graphic characteristics, marks from the historical moment in which they were produced. To achieve this, the selected pieces are analysed from a mainly symbolic perspec
Publicado em: 2008
-
22. IMAGENS DO FUNK NO CINEMA NACIONAL: ESTEREÓTIPOS E LINHAS DE FUGA NAS REPRESENTAÇÕES CINEMATOGRÁFICAS DO BAILE FUNK / FUNK IMAGES IN THE NATIONAL MOVIES: STEREOTYPES AND ESCAPE LINES IN THE FUNK BALL PICTURES REPRESENTATIONS
Um dos principais aspectos da sociedade brasileira contemporânea é a grande produção e proliferação de imagens, discursos e narrativas sobre a periferia e a sua cultura. Os meios de comunicação de massa se apresentam soberanamente como os mais legítimos divulgadores da realidade da periferia para o imaginário social. Mas podemos levantar os seguint
Publicado em: 2008
-
23. CRÍTICOS &CRITICADOS A CRÍTICA CINEMATOGRÁFICA E SUA RELAÇÃO COM OS CINEASTAS DA RETOMADA
The paper objects to analyze the film critic during the period known as the restart (Retomada) of the national cinema. It was chosen the major vehicles in terms of circulation in the southeast region of Brazil, the newspapers O Globo (Rio de Janeiro), Folha de S.Paulo e O Estado de S.Paulo (São Paulo) and the weekly magazine Veja, in order to make a content
Publicado em: 2008
-
24. Analise do desenvolvimento das praticas urbanas de lazer relacionadas a produção cultural no periodo nacional-desenvolvimentista a globalização atraves da Teoria da Ação Comunicativa
This doctoral thesis seeks to investigate the practices of urban recreation in Brazil and its development-including the national developmental until globalization, addressing the artistic production of the period, public policies and inclusion of the private sector, with the parameter analysis of the theory of Habermasian communicative action. Second interpr
Publicado em: 2008