Musical Nationalism
Mostrando 1-11 de 11 artigos, teses e dissertações.
-
1. Nacionalismo, neofolclorismo e neoclassicismo em Villa-Lobos: uma estética dos conceitos / Nacionalismo, neofolclorismo e neoclassicismo em Villa-Lobos: uma estética dos conceitos
Com a finalidade de elaborar um estudo em estética musical, analisamos os conceitos de nacionalismo, neoclassicismo e neofolclorismo em Villa-Lobos. Propomos uma abordagem crítico-ideológica que se distancia dos padrões costumeiros na musicologia brasileira, uma vez que reconhecemos certa ingenuidade consolidada na vã tentativa de se desatrelar nacional
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 29/09/2011
-
2. Música e expressão do nacional nas sonatinas para piano de Camargo Guarnieri
Esta dissertação trata da relação entre discurso nacionalista e prática composicional no contexto do nacionalismo musical brasileiro ocorrido no século XX e tem como objeto de estudo as Sonatinas para piano do compositor Camargo Guarnieri. Através de pesquisa bibliográfica a respeito da temática do nacionalismo, utilizando escritos de autores das Ci
Publicado em: 2010
-
3. Em busca da alma musical da nação : um estudo comparativo entre os nacionalismos musicais brasileiro e espanhol a partir das trajetorias e das obras de Heitor Villa-Lobos e Manuel de Falla / In quest of the "musical soul of the nation" : a comparative study between brazilian and spanish musical nationalisms from the careers and works of Heitor Villa-Lobos and Manuel de Falla
This work comprises a study of musical nationalism from a comparative perspective founded in the careers and works of two icons of 20th-century music, Heitor Villa-Lobos and Manuel de Falla, who are considered the greatest exponents of musical nationalism in their countries. First, it considers how "continuities" of nationalism, as identified by scholars, ha
Publicado em: 2009
-
4. Neoclassicismo e nacionalismo no Segundo Concerto para Piano e Orquetra de Camargo Guarnieri
Neste trabalho, analiso o Segundo Concerto para Piano e Orquestra (1946) de Camargo Guarnieri (1907-1993) tendo como pano de fundo uma contextualização sobre o nacionalismo e o neoclassicismo na obra de Guarnieri. Se, por um lado, o nacionalismo oriundo dos movimentos modernistas vinculava-se a uma proposta de "normalização dos caracteres étnicos perman
Publicado em: 2009
-
5. Concerto n. 1 para Violino e Orquestra de M. Camargo Guarnieri: Aspectos Históricos, Estéticos e Temático-Motívicos.
The purpose of this research was to study the Concerto no. 1 for Violin and Orchestra by Camargo Guarnieri. One of its main goals was the search for elements of the Brazilian musical nationalism present in this work. Thus, in order to achieve this first goal, an analysis was done based on the Ensaio sobre a música brasileira by Mário de Andrade. Where the
Publicado em: 2009
-
6. REWRITING THE PAST: ALBERTO NEPOMUCENO UNDER THE MODERNIST BATON / RECOMPONDO O PASSADO: ALBERTO NEPOMUCENO SOB A BATUTA MODERNISTA
This paper aims at analyzing the process of image construction of the composer Alberto Nepomuceno in works of three important authors who have written about the Brazilian musical past: Guilherme de Melo, Renato Almeida and Mário de Andrade. After identifying them as the first and most important conformers of the elements constituting the process, such eleme
Publicado em: 2008
-
7. O nacional e o popular na música de Alexandre Levy: bases de um projeto de modernidade / O nacional e o popular na música de Alexandre Levy: bases de um projeto de modernidade
Este trabalho procura oferecer uma nova narrativa biográfica para o compositor de São Paulo e crítico musical do Correio Paulistano Alexandre Levy (1864-1892). Procurou-se assim atenuar a imagem construída para o compositor pelas obras tradicionais da historiografia musical brasileira, que são marcadas fortemente por uma perspectiva nacionalista. Assumi
Publicado em: 2008
-
8. Coesão e proporções nos improvisos para piano de Camargo Guarnieri.
This work addresses questions related to the analysis of proportions, its possible role in organizing the structures of musical discourse and its relationship with the coherence of this discourse through an investigation of the elements that establish cohesion and coherence among the pieces that make up the set of ten Improvisos para piano by Camargo Guarnie
Publicado em: 2007
-
9. A Sertaneja de Brazílio Itiberê: uma análise formal e interpretativa
This work provides historical, analytical and performance aspects about A Sertaneja (The Countryside Lady), a piano work written by the Brazilian composer Brazilio ItiberE in 1869. This is one of the first works that marked the beginning of music nationalism in Brazil. At the end of the nineteenth-century, when it was written, virtuosity and the search for n
Publicado em: 2007
-
10. A opera "Abul", de Alberto Nepucemo, e sua contribuição para o patrimonio musical brasileiro na primeira Republica / Opera "Abul", by Alberto Nepomuceno, and its contribuition for the brazilian musical patrimony in the first Republic
In this thesis we present a study of the opera "Abul", composed by the Brazilian composer Alberto Nepomuceno, analyzing its insertion in the universe of Brazilian musical nationalism during the period of the First Republic. To do so, we investigated the history of the composition and production of the work in Argentina, Uruguay, Brazil and Italy, and its rec
Publicado em: 2005
-
11. Villa-Lobos compositional processes, a theoretic guide / Processos composicionais de Villa-Lobos : um guia teorico
This work aims to explore the compositional aspects of Villa-Lobos music, searching his process, techinics and procedures. A great deal of importance was given to the points of contact between Villa-Lobos and his contemporaries as Debussy, Stravinsky, Schoenberg, Varèse and Bartók. Therefore, a huge amount of works was analysed, written for several instr
Publicado em: 2005