Contemporary Music
Mostrando 1-12 de 70 artigos, teses e dissertações.
-
1. A construção social do professor de música
RESUMO O presente estudo teve como objetivo verificar o potencial das Licenciaturas em Música em ressocializar o indivíduo em sua formação musical. Aferiu-se como esta instância socializadora participa na construção identitária de jovens professores de música, em especial da identidade profissional. O estudo abrangeu todas as instituições com o cu
Educ. rev.. Publicado em: 02/05/2019
-
2. Gigging on the World Stage: Bossa Nova and Afrobeat after De-reification
Abstract Abstract: By focusing on the musical styles known as bossa nova and afrobeat, I ask: Given that globalisation/capitalism promotes exchange, borrowing, and imitation, can we make sense of ‘authenticity’? Can we speak of an authentically Brazilian or Nigerian music? If today ‘authenticity’ makes little sense, why is talk about ‘authenticity
Contexto int.. Publicado em: 2016-08
-
3. Os espaços para a música contemporânea / The spaces of musical performance
This paper proposes an investigation into the spaces of musical performance and its relationship with the music presented on these, with special focus on contemporary classical music. This proposal is justified from the verification of a dichotomy between the architectural design of these spaces, and the music that presented on them in a repertoire of mostly
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 17/05/2012
-
4. Festspielmusik de Ronaldo Miranda para dois pianos e percussão: uma abordagem interpretativa / Festspielmusik of Ronaldo Miranda for two pianos and percussion: an interpretative approach
This dissertation discusses the work Festspielmusik (2003) for two pianos and percussion written by Brazilian composers Ronaldo Miranda (1948). A historical contextualization provided the information pertinent survey of Ronaldo Mirandas trajectories vital and compositional. The article discusses the analogy between the mechanism of the piano (struck string i
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 13/04/2012
-
5. Música e ato / Musician and act
O presente trabalho é divido em três partes. A primeira é uma exposição crítica da formação do músico intérprete, forjada na metodologia do Conservatório pós-Revolução Francesa e estabelecida no Romantismo. Compara-se essa "mentalidade" à noção da "sociedade disciplinar", "sociedade dos corpos dóceis", desenvolvida por Michel Foucault (2007
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 23/02/2012
-
6. Três peças aleatórias de L. C. Vinholes numa abordagem pedagógica para criança : análise, criação de atividades musicais e site / Three aleatories pieces by L. C. Vinholes ina pedagogical approach for children : analysis, production of musical activities and site
O objetivo principal desta pesquisa é estudar três peças aleatórias do compositor pelotense Luiz Carlos Lessa Vinholes - Instrução 61, para quatro instrumentos quaisquer (1961); Instrução 62, para instrumentos de teclado (1962); e Peça/Pessa para fazer Psiu/Xi, para bocas (1979) - e, a partir da análise deste material, criar atividades pedagógicas
Publicado em: 2011
-
7. A formação do gosto musical na crítica jornalística de Herbert Caro no Correio do Povo (1968-1980) : da torre de marfim ao rés do chão
This dissertation intends to analyze how the critic Hebert Caro (1906-1991) entices the liking of classical music, considering that journalism has the mediation function of approximating readers to specialized fields and that the criticism is a fertile expression in this sense. German Jew rooted in Brazil in 1935, Caro was an active figure in Porto Alegre¿s
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 2011
-
8. A MÚSICA EVANGÉLICA DO MOVIMENTO PENTECOSTAL EM GOIÂNIA COMO FENÔMENO CONTEMPORÂNEO / THE MUSIC OF EVANGELICAL PENTECOSTAL MOVEMENT IN CONTEMPORARY PHENOMENON AS GOIÂNIA
A presente pesquisa objetiva promover uma reflexão sobre a descaracterização da música evangélica do movimento pentecostal em Goiânia. Para tanto, será discutido o processo de interação entre a música e a Rádio Paz FM 89,5, considerando o impacto da Globalização e, mais especificamente, a Indústria Cultural na expansão do estilo musical conhec
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 31/03/2010
-
9. AS FEIAS (E OS FEIOS) QUE ME DESCULPEM, MAS BELEZA É FUNDAMENTAL: O USO CONTEMPORÂNEO DA IMAGEM E SUA INFLUÊNCIA NA MUDANÇA DOS PARADIGMAS ESTÉTICOS UTILIZADOS NA MÚSICA GOSPEL NO BRASIL / May the ugly women (and ugly men) forgive me, but beauty is fundamental: The contemporary use of image and its influence in changing esthetic paradigms used in Gospel music in Brazil
This paper analyzes sociologically in contemporary times the imagery field in gospel music and how it influences the changes of imagery-esthetic paradigms used by phonogram producers in their religious marketing to the commercialization of gospel music in the Brazilian evangelical music market, making it possible in this current model to enable a qualitative
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 04/03/2010
-
10. Música Contemporânea em Minas Gerais: os Encontros de Compositores Latino-americanos de Belo Horizonte (1986-2002)
The aim of this work is to understand the historic process which achieved the construction of the Latin American contemporary music movement in Belo Horizonte, more specifically, the Latin American Composers Gatherings of Belo Horizonte, held in the years 1986-1988-1992-2002 sponsored by the Fundação de Educação Artística. It was also possible to get kn
Publicado em: 2010
-
11. Hibridação cultural como horizonte metodológico para a criação de música contemporânea.
This work results from a research process in musical composition focused on the study of cultural hybridization as a methodological horizon for contemporary music creation. Aiming at the investigation of creative processes resulting from intercultural dialogues in music, it is divided in four basic parts: the first involves a considerable review of the exist
Publicado em: 2010
-
12. The blue dress: education and music in the childhood: anthropological considerations / O vestido azul: educação e música na infância - ressonâncias antropológicas
This dissertation is about a study that intends to go underneath the reflection of music and education in the childhood. This way, its not about creating new methodologies on how teaching music or technical-musical considerations for didatic aplications, but the possibility of a childhood education focused on an encounter between professor and pupil, the sea
Publicado em: 2010