Computer Music
Mostrando 13-24 de 30 artigos, teses e dissertações.
-
13. Descoberta Automática de Conhecimento em Interpretações Musicais: Microandamento e Microdinâmica
The performance of a song in the exactly way it is written on the score tends to sound mechanical and artificial to any musician with a minimum experience. Among the variations made by a musician when interpreting a score, classified as musical expressivity, are: a) microtiming, micro time variations; b) microdynamics, small variations of the notes intensity
Publicado em: 2009
-
14. The performance as a compositional element in electroacoustic interactive music / A performance enquanto elemento composicional na música eletroacústica interativa
This research aims at understanding and measuring the influence of performance as a compositional element in the electroacoustic interactive music concert, and its consequences in the process of composition, based on the concert music tradition. The research discusses interactive music and contextualizes it historically; explains the concept of interaction a
Publicado em: 2009
-
15. Informática educativa e educação musical : possibilidades pedagógicas do software finale no ensino do solfejo
The present dissertation discusses the challenges of teaching and learning solmization by means of the software Finale. This work recounts some experiences and results of a research conducted during the years 2007 and 2008 as they happened in the classroom, where a computer software for editing scores was used to facilitate, embody and serve as tool for lear
Publicado em: 2009
-
16. SimulaÃÃo, arte e mÃdia nos videoclipes de animaÃÃo em 3D
Art and technique have always maintained very close ties, as advances in technology provided new means of expression at the same time as the demands of artists for new resources boosted the technological progress. The development of new tools of production based on digital imagery not only transformed the technical field, but also influenced artistic creatio
Publicado em: 2009
-
17. Percussão e interatividade PRISMA : um modelo de esçao instrumento auto-organizado / Percussion and interactivity PRISMA : a model of a self-organized instrument-space
The contemporary development in technology makes it possible to create models for studying the correlations between stimuli and auditory, visual and spatial sensations. Numerous composers have already created compositional processes to explore these dimensions, but this is still incipient in the context of theoretical studies in music performance. Performers
Publicado em: 2009
-
18. Em torno da romã: aplicações de operações com contornos na composição.
Contours can be understood as the shape or format of a object. In Music contour can represent a parameter in function of another, like pitch in function of density or density in function of amplitude. Contours are important because, as well as pitch sets and motives, they can help giving coherence to a musical piece. Theories of contours have been used in ar
Publicado em: 2008
-
19. Simulação acústica no ambiente AcMus / Acoustic simulation using the AcMus environment
O estudo da acústica de salas data do início do século XX e, até então, esta atividade era vista quase como uma arte e não como ciência. Foram desenvolvidas teorias, como a acústica geométrica de salas, que tornou o estudo do fenômeno acústico mais facilmente inteligível. Com o advento dos computadores digitais, os pesquisadores da área de acús
Publicado em: 2008
-
20. Ok computer: Novas prÃticas sociais na indÃstria fonogrÃfica geradas pela Internet
O processo da cadeia produtiva da mÃsica se transformou. No entanto, todas as declaraÃÃes sobre esse debate sÃo feitas num campo cinzento de dÃvidas e questionamento, quando apÃs 10 anos do formato digital .MP3, jà podemos chegar a algumas conclusÃes sobre como se jà re-configura as etapas de produÃÃo, circulaÃÃo e consumo de um produto musical.
Publicado em: 2008
-
21. Interpretação mediada e interfaces tecnologicas para percussão / Interpretação mediada &interfaces tecnologicas para percussão
This research studies the musician?s techniques when interpreting contemporary works in which he/she interacts with a musical instruments, live electronics and real-time computer processing. This study framework is called here as Mediated Interpretation. This dissertation presents this subject with a brief narrative on the origins of electroacoustic music, f
Publicado em: 2007
-
22. Controle de síntese sonora por analogia acústica e semântica aplicando computação bio-inspirada / Control of sound synthesis by acoustic and semantic analogy using bio-inspired computing
Este trabalho sugere novos paradigmas de controle de mecanismos de síntese sonora. Utilizando conceitos das ciências cognitivas, o processo gerativo é modelado como um sistema de conversões entre representações, da atuação subjetiva do usuário, passando pela descritiva e culminando no material sonoro. A partir do estudo da analogia descritiva, engen
Publicado em: 2007
-
23. Editor MIDI para violão com articulação humanizada nota a nota e qualidade acústica em linguagem funcional pura
This work presents as main goal to implement a computational application that allows the user create MIDI musical sequences for guitar. The difference of the musical sequences generated by the software resides in the fact that each musical note of the MIDI sequence can be modified for the inclusion of humanized articulation, individualized and with timbral q
Publicado em: 2007
-
24. Editor MIDI para violÃo com articulaÃÃo humanizada nota a nota e qualidade acÃstica em linguagem funcional pura
This work presents as main goal to implement a computational application that allows the user create MIDI musical sequences for guitar. The difference of the musical sequences generated by the software resides in the fact that each musical note of the MIDI sequence can be modified for the inclusion of humanized articulation, individualized and with timbral q
Publicado em: 2007