Reflexões sobre estratégias de estudo em música de câmara a partir do reconhecimento dos guias de execução musical
AUTOR(ES)
Aillyn da Rocha Unglaub Schmitz
DATA DE PUBLICAÇÃO
2010
RESUMO
The present research, is a semi-experimental participant observation, presenting the processes of study in the Sonatas n1 and n4 I movement for Violin and Piano of Claudio Santoro, based on Performance Cues suggested on the research made by Dr. Roger Chaffin. It was necessary to identify and evaluate the strategies used in the violin and piano duo made by the author and violinist Izabela Köenig in the preparation of both Santoros Sonatas, from specific bibliography. Through the differences verified during the preparation process of an atonal piece (Sonata n1) and of a tonal/modal piece of nationalistic tendency (Sonata n4), it was perceived that the stylistic differences have influence on the performance cues, in quality and also in the nature of the performance cues. In chamber music, the shared performance cues proved necessary for performers that have the same musical objectives and that they may have support for occasional correction of failures during an interpretation of a piece
ASSUNTO(S)
study strategies guias de execução musical musica estratégias de estudo música de câmara chamber music performance cues
ACESSO AO ARTIGO
http://www.tede.udesc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=2016Documentos Relacionados
- O fazer criativo em música : um estudo sobre o processo da construção do conhecimento a partir da criação musical
- Um roteiro atemporal: reflexões sobre a música, os músicos e o ensino musical
- Itinerários de um mundo musical: a música de câmara brasileira nos concertos da Sonata (Portugal)
- Estratégias de estudo utilizadas por dois violinistas na preparação para a execução musical da Elegy (1971) de Alan Rawsthorne
- Música &semiótica: um estudo sobre a questão da representação na linguagem musical