Improvisation Dance
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1. Encontro entre corpos: um estudo sobre o corpo por meio do diálogo entre a dança: Contato improvisação e a psicanálise winnicottiana / Embodied meeting: a study about body through a dialogue between Contact Improvisation dance and Winnicotts Psychoanalysis
Este trabalho pretende discutir alguns aspectos fundamentais a respeito das relações entre sujeito e corpo. Para isso, enfocaremos experiências propiciadas por uma proposta de dança contemporânea denominada Contato Improvisação, em um diálogo com os conceitos elaborados pelo psicanalista Donald Winnicott. O Contato Improvisação é uma forma de dan�
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 23/03/2012
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2. Cartografia de um improvisador em criação / A map of an improviser in creation
O dicionário Aurélio define o improvisador como "o que improvisa/ Repentista". Já o Dicionário de Teatro de Patrice Pavis não apresenta uma definição. Mas quem é o improvisador? Como defini-lo? O que determina um "bom" improvisador? Quais são seus procedimentos? Fazendo essas perguntas deparei-me com a seguinte afirmação de Novarina (2005, p. 19):
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 18/02/2011
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3. Políticas de encontro : criação e colaboração nos processos do grupo Experimental de dança de Porto Alegre
The research reflects upon creation and collaboration inside the process of the Grupo Experimental de Dança de Porto Alegre. In that sense, it was observed the relation between the choreographer and the dancers during the elaboration of contemporary dance pieces, seeking to the understandment of the role that each artist develops in creation. The focus of t
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 2011
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4. Which is the body dances? : dance and somatic education for building a scenical body / Qual e o corpo que danca? : dança e educação somatica para a construção de um corpo cenico
The present work has as objective to deepen into the research of Klauss Vianna Technique as a corporal practice for constructing a scenic body by means of analyzing a personal process stemming from my experience as dancer, instructor and researcher of the movement. This thesis has four main axels: understanding Viannas principles and their unfolding on a c
Publicado em: 2010
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5. Uma vida em dança : movimentos e percursos de Denize Stutz / A life in dance : movement and pathways of Denize Stutz
The work presents several different axis of investigation performed by a doctoral research on the life of Denise Stutz, Brazilian dancer who remains actively performing since the 1970s until the present days. The perspective of this research focuses on the experiences of this ballerina throughout her multiple poetic paths - her moments of formation, transfor
Publicado em: 2010
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6. O processo de criação sob a perspectiva da Psicologia Analítica : Danças Circulares Sagradas coligadas ao processo de criação em dança / The creation process from the perspective of Analytical Psychology : Sacred Cicle Dances related to the process of creation in dance
Este trabalho trata do processo de criação artística, especialmente no campo da Dança, sob a perspectiva da Psicologia Analítica de C.G. Jung. De acordo com ele, o anseio criativo do ser humano deriva do inconsciente, especificamente do Inconsciente Coletivo, e se configura através de imagens simbólicas. O processo criativo depende do acesso às image
Publicado em: 2010
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7. A potência da improvisação em dança: uma abordagem arquetípica
This research intends to present the concept of "Soul-Making". Its basis resides in the activities of dance improvisation. According to Archetypal Psychology, "soul" is an imaginative possibility, a function of transforming events into experiences and the capacity of recognizing all realities as primarily symbolical or metaphorical. We don t intend to restri
Publicado em: 2009
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8. Processo de criação : improvisação como caminho para a composição coreográfica / Creative process : improvisation as a path to coreographic composition
Esta dissertação observa, descreve e analisa o processo de criação do espetáculo Acasos e suas transformações no período entre os anos de 2004 e 2009. A estratégia para a criação deste trabalho foi a improvisação como exercício de articulação de idéias-movimento, quebra de padrões mecânicos, re-locação de idéias em outros contextos. Um
Publicado em: 2009
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9. Dançar jogando para jogar dançando
The work purposed in this Dissertation aims to approach pedagogical and methodological processes of contemporary dance. It also aims to establish connections between the educational and aesthetic knowledge, in a way that understands the dance Knowledge as an interdisciplinary founded language. Games for Dance is an investigation of the corporal improvisation
Publicado em: 2009
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10. From dream to stage : a proposal of creation process through unconcious images / Do sonho a cena : uma proposta de criação coreografica por meio de imagens inconsciente
The challenge of this search was the discovery and the construction of a new creation process that came from the unconscious images and could reach the scenic space structured as a choreography work, with the less conscious interference possible. The encounter with Jung theory, the Analytical Psychology, brings concepts who echoed as a possibility of way to
Publicado em: 2009
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11. Quando a dança é o jogo e o intérprete é jogador: do corpo ao jogo, do jogo à cena.
This investigation has as its object creation in dance founded in elementary principles of gameplaying. I have taken as hypothesis the idea that the concept of game can be applied in the practice of scene creation not only as a resource in the generation of creative material (improvisation), but also incorporated as a driving mechanism and structural element
Publicado em: 2009
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12. Bitter perfume : dancing by senses / Amargo Perfume : a dança pelos sentidos
A presente pesquisa se configura a partir de processos criativos em dança, tendo os sentidos do olfato e do paladar como estímulos primeiros à criação. Propõe uma escolha específica no que se refere às técnicas corporais, utilizando a improvisação em sua possibilidade integradora entre preparação corporal, interpretação e criação. O resultad
Publicado em: 2009