Rock Paintings
Mostrando 1-12 de 12 artigos, teses e dissertações.
-
1. A química analítica aplicada aos estudos de pigmentos rupestres: uma revisão
Instrumental advances have been employed in the study of archeological remains such as prehistoric rupestrians paintings with the objective of chemically characterizing them in order to reconstruct the cultural technologies of a prehistoric human group and/or to support conservation science studies. The analytical techniques most commonly used in archaeometr
Química Nova. Publicado em: 2022
-
2. A cronologia das pinturas rupestres da Caverna da Pedra Pintada, Monte Alegre, Pará: revisão histórica e novos dados
Resumo O artigo apresenta uma síntese das diversas teorias sobre a cronologia das pinturas rupestres de Monte Alegre, assim como as características formais dos temas presentes no sítio Caverna da Pedra Pintada, a fim de identificar diferenças de estilos e, com isso, propor diferentes momentos na execução das pinturas. Para ajudar na contextualização
Bol. Mus. Para. Emílio Goeldi. Ciênc. hum.. Publicado em: 26/08/2019
-
3. Prováveis significados paleoambientais das pinturas rupestres zoomorfas do parque nacional serra da Capivara PI. / Possible meanings of paleoenvironmental zoomorphic paintings of the National Park of Capybara - PI.
In Serra da Capivara National Park and adjacencies there is a wide range of archeological sites which provides diverse information about the first human settlements in America since it holds many characteristics from their existence in different ecosystems of the region. There are more than 1,000 registered sites (not definitive) in the park, about 657 of th
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 14/09/2011
-
4. Pigmentos de pinturas rupestres pré-históricas do sítio Letreiro do Quinto, Pedro II, Piauí, Brasil
The Letreiro do Quinto rock shelter is located in the rural area of the city of Pedro II, Piauí, Brazil. The sandstone walls of the shelter are covered with prehistoric rupestrian paintings, painted in patterns of yellow and light and dark red hues. The chemical-mineralogical characterization of the prehistoric pigments was made with energy dispersive spect
Química Nova. Publicado em: 2011
-
5. Análise de pinturas rupestres do Abrigo do Janelão (Minas Gerais) por microscopia raman
Rock art paintings from Abrigo do Janelão (Minas Gerais, Brazil) were non-destructively investigated by Raman Microscopy, aiming at the identification of materials used, their interaction and degradation. This technique is particularly tailored for heterogeneous samples and allows unequivocal identification of the substances present in the investigated samp
Química Nova. Publicado em: 2011
-
6. Similaridades e diferenÃas indicativas de identidade e evoluÃÃo cultural no estilo Serra Branca de pinturas rupestres do Parque Nacional Serra da Capivara, Piauà - Brasil
A presente dissertaÃÃo refere-se a pinturas rupestres da TradiÃÃo Nordeste da Ãrea do Parque Nacional Serra da Capivara, no PiauÃ. A pesquisa objetivou fazer uma particularizaÃÃo na apresentaÃÃo grÃfica dos registros do estilo Serra Branca, por meio de suas similaridades e diferenÃas, presentes em 21 sÃtios arqueolÃgicos distribuÃdos geografic
Publicado em: 2007
-
7. O Brasil desconhecido: as pinturas rupestres de São Raimundo Nonato Piauí
Esta tese procura desvelar um passado brasileiro pouco conhecido, mas que se encontra inscrito em suportes rochosos espalhados pelo território nacional, ou seja, as pinturas rupestres. Para isso, focamos nossa pesquisa nas pinturas do Parque Nacional Serra da Capivara, próximo à cidade de São Raimundo Nonato PI, uma fonte inesgotável de informações. C
Publicado em: 2007
-
8. O QuaternÃrio do Parque Nacional Serra da Capivara, PiauÃ, Brasil: morfoestratigrafia, sedimentologia, geocronologia e paleoambientes
The Serra da Capivara National Park is internationally recognized because it houses the most important concentration of rock paintings and archeological sites in the American continent. Vestiges of human occupation are distributed in 1.000 archeological sites many times located in Quaternary sediments, with few researches realized until the moment. The objec
Publicado em: 2007
-
9. Os significados da similaridade e do contraste entre os estilos de arte rupestre $$b um estudo regional das pinturas e gravuras do alto-médio São Francisco / The meanings of the similarity and the contrast between rock art styles $$b a regional study of paintings and engravings of the upper-middle São Francisco river
Este trabalho apresenta análises estilísticas e espaciais da arte rupestre de cerca de cem abrigos do alto-médio São Francisco (norte mineiro e sudoeste baiano), desenvolvidas com o objetivo de elaborar um quadro crono-estilístico do registro rupestre regional que possa subsidiar estudos de correlação entre seqüências estratigráficas e seqüências
Publicado em: 2006
-
10. A utilizacao da area carstica de Sao Raimundo Nonato PI pelos grupos pre-historicos que ocuparam a Serra da Capivara
This work had for main purpose to give continuity to the research, that during the master - The use of the karstic area for the prehistoric groups of the Serra da Capivara - was carried through by the researcher. Of this master research of had been selected some karstics sites with archaeological and paleontological vestiges for future studies. In this resea
Publicado em: 2006
-
11. Registros rupestres na Ãrea arqueolÃgica de Sobradinho, BA : estudo cenogrÃfico do BoqueirÃo do Brejo de Dentro / Registros rupestres na Ãrea arqueolÃgica de Sobradinho, BA : estudo cenogrÃfico do BoqueirÃo do Brejo de Dentro
This work presents as study object the rock art of the BoqueirÃo do Brejo de Dentro in the Sobradinho Archeological Area, district of Sento SÃ, BA. It is characterized by identifying patterns of graphic presentation, starting from a sample of recurrent rock paintings, in order to contribute in the establishment of a graphic identity for the approached area
Publicado em: 2005
-
12. As representaÃÃes zoomÃrficas na subtradiÃÃo seridÃ
This dissertation has the aim of asserting the relationship between the Seridà subtradition and the Nordeste Tradition of rock painting. It does so through the analysis of zoomorphic themes of long duration which are seen in three different aspects: the most important themes, the techniques used and the graphic form of presentation similar to the VÃrzea Gr
Publicado em: 2003