Documentary Movie
Mostrando 1-12 de 12 artigos, teses e dissertações.
-
1. O poder de denúncia do cordel no cinema: O romance do vaqueiro voador, de João Bosco Bezerra Bonfim e Manfredo Caldas
Resumo O filme O romance do vaqueiro voador, de Manfredo Caldas, é construído a partir do cordel homônimo de João Bosco Bezerra Bonfim - que, por sua vez, foi inspirado no documentário Brasília segundo Feldman, de Vladimir Carvalho - com a finalidade de contar, denunciar e lembrar a tragédia que foi a construção de Brasília. O artigo pretende discu
Estud. Lit. Bras. Contemp.. Publicado em: 24/10/2019
-
2. FICTION, DOCUMENTARY AND HISTORICAL NARRATIVE: A CASE STUDY OF SOCIAL REPRESENTATION OF KIDNAPPING OF BUS 174 / FICÇÃO, DOCUMENTÁRIO E NARRATIVA HISTÓRICA: UM ESTUDO DE CASO DA REPRESENTAÇÃO SOCIAL DO SEQÜESTRO DO ÔNIBUS 174
The purpose of this work is to analyze ethical space on social representations of contemporary Brazilian cinema. For understanding of the boundaries between fiction and documentary, and between film based on or inspired by real facts takes to benchmarking the documentary and fiction made about bus 174 rendition armada by Sandro birth in June 2000: bus 174 (2
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 14/04/2011
-
3. Identidade Cultural e Auto-Representação Cinematográfica Indígena Xavante / Cultural Identity and Native Xavante Cinematography Self-Representation
A pesquisa faz uma análise a respeito da Produção Cinematográfica dos índios Xavante do estado de Mato Grosso. Buscando entender expressões e visões nas quais os próprios indígenas se auto representam em suas produções visuais. O mundo contemporâneo possibilita o acesso a novas tecnologias de forma prática e dinâmica. Desse modo as culturas que
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 10/03/2011
-
4. Cultural Identity and Native Xavante Cinematography Self-Representation / Identidade Cultural e Auto-Representação Cinematográfica Indígena Xavante
A pesquisa faz uma análise a respeito da Produção Cinematográfica dos índios Xavante do estado de Mato Grosso. Buscando entender expressões e visões nas quais os próprios indígenas se auto representam em suas produções visuais. O mundo contemporâneo possibilita o acesso a novas tecnologias de forma prática e dinâmica. Desse modo as culturas que
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 10/03/2011
-
5. POLITICAL MEMORIES: THE LATIN-AMERICA CINEMA OF THE 60/70 IN ROCHA QUE VOA / POLÍTICAS DA MEMÓRIA: O CINEMA LATINO-AMERICANO DAS DÉCADAS DE 60/70 EM ROCHA QUE VOA
Esta pesquisa investiga as políticas da memória em jogo no documentário Rocha que voa, 2002, em que o diretor Eryk Rocha se volta para o período em que seu pai, Glauber Rocha, ficou exilado em Cuba, em consequência da ditadura militar no Brasil. Não se preocupando em explorar as memórias íntimas e/ou domésticas desta relação filial, o filme opta p
Publicado em: 2010
-
6. O falso documentário
This study has as its purpose the examination of a specific mode of representation: the fake documentary at its supports - television and cinema. Among hypothesis adopted, fake documentary has been analyzed as convention anti-normative in the face of its fiction predominance in a non-fiction body (discursive code) and its capacity to incorporate the document
Publicado em: 2008
-
7. HISTÓRIA E UTOPIA: O DOCUMENTÁRIO DE SILVIO TENDLER / HISTORY AND UTOPIA: THE DOCUMENTARY OF SILVIO TENDLER
O trabalho História e utopia: o documentário de Silvio Tendler investiga o compromisso com a construção da memória política assumido pelo cineasta brasileiro Silvio Tendler, bem como discute alguns mecanismos responsáveis pelo incômodo resultante da sua narrativa no cenário contemporâneo. Tendler realizou cerca de trinta filmes documentários sobre
Publicado em: 2008
-
8. Nos que aqui estamos pos vos esperamos : discurso, rememoração e esquecimento / Nos que aqui estamos pos vos esperamos : discourse, remembrance and forgetfulness
Specific materiality of interpretation of meanings, a documentary appears to the analyst like observatory of the discourse -a symbolic place of crossing over the subject and meanings, text making and reverberations of history and memories. It is where we con(centrate), specifically in "Nós que aqui estamos por vós esperamos" (1999) a memory-movie of the "s
Publicado em: 2008
-
9. Close-up - A invenção do real em Abbas Kiarostami / Close-up - The reals invention on Abbas Kiarostami
The purpose of this dissertation is to present the analysis of the film Close-up, directed by the Iranian filmmaker Abbas Kiarostami. At first, data from the historic, religious and cultural Iranian universe are explained, relating them to the studys theme. After that, an analysis of the movies narrative is considered in the perspective of documental cinema,
Publicado em: 2007
-
10. Poesia e reflexividade na produção de três documentaristas brasileiros contemporâneos: Helena Solberg, Eduardo Coutinho e Walter Carvalho
This work objectived to set up a dialogue among the reflexions os three brazilian movie makers Helena Solberg, Eduardo Coutinho and Walter Carvalho concerning the creation process in documentary making; to identify what they have in common and in what they diverge so that it makes possible for us to understand what is a documentary nowadays, its tendencies a
Publicado em: 2006
-
11. Do Milagre à Abertura: aspectos do regime militar revisitados através de uma análise do filme Pra frente Brasil
This study is considering to board of representation of facts occurred during the Brazilian military dictatorship, more specifically in the year of 1970, showed in the movie Pra Frente Brasil. We search in fixing them in this narrative that promoted to reread of the context politician and social Brazilian of the beginning of year 1970 and through this fílm
Publicado em: 2006
-
12. CARAVANA FARKAS (1968/1970): folk culture (re)interpreted in the documentary movies a study of folkmedia. / CARAVANA FARKAS (1968/1970): a cultura popular (re)interpretada pelo filme documentário um estudo de folkmídia.
This work seeks to identify the ways in which folk culture is (re)interpreted in the mass media through the analysis of documentary movies produced between 1968 and 1970 in the Northeast by Caravana Farkas; the pioneer in documenting the manifests of the Brazilian folk culture. In order to accomplish such purpose, Farkass documentaries are discussed in this
Publicado em: 2003