Brazilian Music
Mostrando 13-24 de 296 artigos, teses e dissertações.
-
13. Música y política en el surgimiento de la Bossa Nova
This article focuses on the analysis of Brazilian guitarist Joao Gilberto's LP Chega de saudade, released in 1959. I will analyze, on one hand, formal issues such as rhythm, harmonic and melodic construction, Gilberto's voice, and every aesthetic innovation that LP brought about. On the other hand, and through a contextualization of those years' political di
Per musi. Publicado em: 2014-06
-
14. ENTRE O PIANO E VIOLÃO: A MODIHA E A CULTURA POPULAR EM FORTALEZA (1888-1920). / Between the piano and the guitar: the Modinha and popular culture in Fortaleza (1888-1920).
The genre little fashion, protoformer urban popular music, grew up in a time when urgently sought a sense of national identity that, with the abolition of slavery and the proclamation of the Republic, won a new direction before the Brazilian intellectuality, translating into ideas such as Sílvio Romero, who advocated the "whitening" of racial and cultural B
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 16/10/2012
-
15. Habitus e campo violonÃstico nas instituiÃÃes de ensino superior do Cearà / Habitus and of the guitar field in Higher Educational Institutions of CearÃ
This dissertation analyzes the constitution of the guitar field in Higher Educational Institutions of Cearà â HEI and the habitus of professors who work in those spaces. Pierre Bourdieuâs praxeology composes the main theoretical support of the research. Based on the categories of habitus, field and capitals, one develops an analysis that discusses the age
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 16/10/2012
-
16. Educação musical escolar em Sergipe: uma análise das práticas da disciplina Canto Orfeônico na Escola Normal de Aracaju (1934-1971) / School music education in Sergipe: an analysis of the practices of the subject Choral Music in the Normal School of Aracaju (1934-1971).
This paper aims to analyze the practices of the subject Choral Music in the Normal School of Aracaju, in the period 1934 to 1971. The importance of this research is in the fact of informing, through of evidence, the existence of school music education, still in the imperial period. This teaching, gradually, has developed, assumed goals, methods, different op
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 25/09/2012
-
17. A menina boba e a discoteca / The silly girl and the music library.
This dissertation proposes to analyze, interpret and highlight the performance of the musicologist Oneyda Alvarenga, as director of São Paulo Municipal Public Record Collection (current Oneyda Alvarenga Record Collection), bringing to light his profile of poet, musicologist and ethnologist, and of Mario de Andrade, as Director of the City Department of Cult
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 24/08/2012
-
18. Babi de Oliveira: recortes da vida, da obra e catalogação de suas composições para canto e piano
Brazil is a country known for its cultural diversity, vastness and regional differences, specifically its music. Thus, preserving our heritage becomes a priority so as not to neglect our heritage. Given the variety of Brazilian composers research is fundamental to evaluate and maintain the musical heritage of our country. The research will focus on analyzing
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 22/08/2012
-
19. Transcrição para marimba e estudo interpretativo de dois tangos brasileiros de Ernesto Nazareth : Transcript for marimba and interpretive study of two tangos brazilian of Ernesto Nazareth / Transcript for marimba and interpretive study of two tangos brazilian of Ernesto Nazareth
A presente dissertação tem como principais objetivos: 1. descrever e discorrer sobre a transcrição de tangos brasileiros para marimba; e 2. realizar um estudo interpretativo sobre os mesmos. Para isto foram utilizadas as músicas Rayon d´Or (1892) e Garoto (1916), oriundas de diferentes épocas dentro da cronologia composicional de Ernesto Nazareth. O p
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 13/08/2012
-
20. De Petrópolis a Pasárgada : o cancioneiro de Guerra-Peixe : contextualização, processo criativo e análise / Petrópolis to Pasárgada : the songbook of Guerra-Peixe : constextualization, creative process and analysis
A obra de César Guerra-Peixe cumpriu notável trajetória dentro da história da música brasileira contemporânea. Nascida à luz de uma educação musical variada incluindo o convívio com a festa popular, ela cortejou o dodecafonismo, refutou-o num segundo momento e terminou entregando-se a uma das pesquisas folclóricas mais densas e sérias feitas sobr
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 13/07/2012
-
21. Os espaços para a música contemporânea / The spaces of musical performance
This paper proposes an investigation into the spaces of musical performance and its relationship with the music presented on these, with special focus on contemporary classical music. This proposal is justified from the verification of a dichotomy between the architectural design of these spaces, and the music that presented on them in a repertoire of mostly
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 17/05/2012
-
22. Canção de ninar brasileira: aproximações / Brazilian lullaby: approaches
A definição mais imediata para canção de ninar, uma das várias denominações brasileiras para este gênero poético-musical, é estabelecida por sua finalidade: canção feita para adormecer criança pequena; uma definição funcional,portanto. A análise do conteúdo poético e da forma destas canções permite identificar os elementos imprescindívei
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 26/04/2012
-
23. Festspielmusik de Ronaldo Miranda para dois pianos e percussão: uma abordagem interpretativa / Festspielmusik of Ronaldo Miranda for two pianos and percussion: an interpretative approach
This dissertation discusses the work Festspielmusik (2003) for two pianos and percussion written by Brazilian composers Ronaldo Miranda (1948). A historical contextualization provided the information pertinent survey of Ronaldo Mirandas trajectories vital and compositional. The article discusses the analogy between the mechanism of the piano (struck string i
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 13/04/2012
-
24. Festspielmusik de Ronaldo Miranda para dois pianos e percussão: uma abordagem interpretativa / Festspielmusik of Ronaldo Miranda for two pianos and percussion: an interpretative approach
Esta dissertação discorre sobre a obra Festspielmusik (2003) para dois pianos e percussão do compositor brasileiro Ronaldo Miranda (1948). Uma contextualização histórica propiciou o levantamento de informações pertinentes às trajetórias, vital e composicional, de Ronaldo Miranda. É discutida a analogia entre o mecanismo do piano (teclados com cord
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 13/04/2012