The "adhemarista" representation through the cinematographic language (1947-1956) / Um bandeirante nas telas de São Paulo: o discurso adhemarista em cinejornais (1947-1956)
AUTOR(ES)
Rodrigo Archangelo
DATA DE PUBLICAÇÃO
2007
RESUMO
Since 1946 the democratization of political participation has aimed reaching the electors in a wider way. As an example of this we have studied the visibility of the political campaigns of Adhemar Barros in São Paulo. The media vehicle was inspired and tested in a dictatorial context (that was recent at the time) and it gave life to his speech: the newsreel. In this case it was the newsreel Bandeirante da Tela of the Divulgação Cinematográfica Bandeirante. Its propaganda content - which was presented as news - bears signs and latent values of the society in question. This makes it is possible for us to study and read again, analyzing the "adhemarista" representation through the cinematographic language, a political moment still unknown to the Cultural History. In this case a Cultural History of the Politics.
ASSUNTO(S)
bandeirantismo newsreel populism adhemarismo política bandeirantismo adhemarismo cinema politic populismo cinejornal cinema
Documentos Relacionados
- Null subject in the history of the Portuguese of São Paulo: 1878-1947
- Uma exposição para o IV Centenário de São Paulo: um historiador português narra a “história bandeirante”
- Civilizar o campo: educação e saúde nos cursos de aperfeiçoamento para professores rurais - Fazenda do Rosário (Minas Gerais, 1947-1956)
- O entretenimento noturno em São Paulo: um estudo sobre a identidade da cidade por meio de sua narrativa identitária
- O processo de obsolecência nas áreas centrais da cidade de São Paulo: o distrito da Liberdade