O cinema de Abbas Kiarostami: Entre a transparência e a auto-inquirição
AUTOR(ES)
Douglas Mosar Morais Resende
DATA DE PUBLICAÇÃO
2007
RESUMO
This study is an approach to the work of the Iranian filmmaker Abbas Kiarostami. This approach is made through the analysis of some of his productions, especially in the period between Wheres my friends house? and The wind will carry us. Other films will eventually be requested in order to complement analysis. The study is separated in two parts. The first half deals with the filmmakers efforts to shorter up the distance between sign and reality, through narrative objectivity. The second half deals with the selfconsciousness and self-reference that his films attempt with themselves, which makes itself manifest in different ways: throughout Kiarostamis presence in the films mise-en-scène, or through characters that depicts his alter ego, and also through narrative procedures that make evident and explicit the cinematic language.
ASSUNTO(S)
teses eba. teoria cinematográfica teses. kiarostami, abbas crítica e interpretação teses. linguagem documentaria teses. cinema iraniano história e crítica teses. diretores e produtores de cinema irã. teses.
ACESSO AO ARTIGO
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-7WKH7NDocumentos Relacionados
- Close-up - A invenção do real em Abbas Kiarostami
- O Depoimento Judicial de Crianças e Adolescentes entre Apoio e Inquirição
- O princípio da transparência na administração pública: a transparência obrigatória, a transparência permitida e a transparência proibida
- O projeto de transparência do Senado Federal: entre a accountability e a propaganda política
- Da lama ao cinema: interfaces entre o cinema e a cena mangue em Pernambuco