Entre a ponta de pé e o calcanhar: reflexões sobre o frevo na criação coreográfica do Recife, na década de 1990: cultura, subalternidade e produção artística.
AUTOR(ES)
Ana Valéria Ramos Vicente
DATA DE PUBLICAÇÃO
2008
RESUMO
This dissertation examines the transformation of dance frevo so receptive to disputes narratives and hierarchies of the field of art, based on post-colonial discussions. And, through the analysis of plays, discusses the choreographic production that in Recife, in the 1990s, provided evidence of popular dances as a creative and plastic. The ideology that legitimizes this production is traditionally linked to the idealization of the nation as a homogeneous community, which operates deletions of social disputes. However, this scenario, created in the boundary between the conventional art and popular art, is as space for artistic productions that diverge from conventionally accepted standards.
ASSUNTO(S)
danca nation post-colonial studies frevo nação dança popular analysis of plays. popular dance estudos pós-coloniais análise de espetáculos.
Documentos Relacionados
- O frevo no coração do recifense: cultura, música e educação
- EXPERIÊNCIAS DE VERTICALIZAÇÃO DE FAVELAS NA CIDADE DE SÃO PAULO NA DÉCADA DE 1990: ANÁLISE DE IMPACTO NA CULTURA POLÍTICA
- "Prosperidade" na década de 1990: etnografia do compromisso de trabalho entre Deus e o fiel da Igreja Universal do Reino de Deus
- Veredas: o corpo habitante da paisagem artística.
- GILBERTO FREYRE ENTRE O FREVO E O SAMBA NO CARNAVAL DO RECIFE