El dibujante de límites: Franz Boas y la (im)posibilidad del concepto de cultura en antropología
AUTOR(ES)
Martínez-Hernáez, Angel
FONTE
História, Ciências, Saúde-Manguinhos
DATA DE PUBLICAÇÃO
2011-09
RESUMO
The history of anthropology has tended towards two extremes in its analyses of the works of Franz Boas: aggrandizement or underestimation. This disparity can be explained by the author's liminal relationship with two research approaches in anthropology: universalist theories (evolutionism, difussionism, racialism, etc.) and culturalist theories, prevalent between the late nineteenth and early twentieth centuries. With this argument in mind, the article discusses the emergence of the Boasian concept of culture and endeavors to show how this concept proves both possible and impossible within the author's own work.
Documentos Relacionados
- La psicología social y el concepto de cultura
- La nación en sus límites: contrabandistas y exiliados en la frontera Argentina-Brasil
- El concepto de cultura en la ensayística de Georg Simmel
- Antropología y Educación en Argentina: de condiciones de posibilidad, preocupaciones en común y nuevas apuestas
- Enfoques teóricos y usos políticos del concepto de espacio público bajo el neoliberalismo en la ciudad de Cuernavaca, México