Eikon:ressonâncias visuais de uma paisagem ausente / Eikon:ressonâncias visuais de uma paisagem ausente
AUTOR(ES)
Ernestina Maria Filgueiras Pimentel
DATA DE PUBLICAÇÃO
2009
RESUMO
This research addresses actions taken during a period of involvement with creation in itself and its implications, deriving from poetic constructions experienced during the Masters Course in Visual Arts, and aimed at a refl ection on some of the demands of the creative process. During this period, I sought a poetic dialogue in experimenting hybrid visual languages (photography and video), from the capture of urban landscape images in the cities of Salvador (Brazil) and Luanda (Angola). The description of procedures, throughout the period, considered the concepts of image, time, movement, multiplicity, urbanism, photography and video. The methodology adopted is grounded on poietics, i.e., the science and philosophy of creation that addresses the entire creative process. Among other refl ections, I observed the problems involving contemporary urban images and landscapes, relating them to the cities referred to, discussing concepts such as aspects of identity, hybridism, transitoriness and contamination. The exhibition that resulted from the research showed a series of photographs and two installation-videos, which favored a study on specifi c issues related to the perception and occupation of the tridimensional space. The study on the video and digital image prompts refl ections on the immateriality of the image, changes in perception, (de)referentialization of the image, (de)territorialization of signs, and linkage of art and science, comprising an audio-visual system capable of generating senses and articulating other meanings to become a contemporary means of expression.
ASSUNTO(S)
luanda luanda time video photography urban urbano salvador vídeo imagem salvador fotografia fotografia image tempo
ACESSO AO ARTIGO
- Link para o recurso (parte 1)
- Link para o recurso (parte 2)
- Link para o recurso (parte 3)
- Link para o recurso (parte 4)
- Link para o recurso (parte 5)
- Link para o recurso (parte 6)
- Link para o recurso (parte 7)
- Link para o recurso (parte 8)
- Link para o recurso (parte 9)
- Link para o recurso (parte 10)
- Link para o recurso (parte 11)
- Link para o recurso (parte 12)
- Link para o recurso (parte 13)
- Link para o recurso (parte 14)
- Link para o recurso (parte 15)
- Link para o recurso (parte 16)
- Link para o recurso (parte 17)
- Link para o recurso (parte 18)
- Link para o recurso (parte 19)
- Link para o recurso (parte 20)
- Link para o recurso (parte 21)
- Link para o recurso (parte 22)
- Link para o recurso (parte 23)
- Link para o recurso (parte 24)
- Link para o recurso (parte 25)
- Link para o recurso (parte 26)
- Link para o recurso (parte 27)
- Link para o recurso (parte 28)
- Link para o recurso (parte 29)
- Link para o recurso (parte 30)
- Link para o recurso (parte 31)
- Link para o recurso (parte 32)
- Link para o recurso (parte 33)
- Link para o recurso (parte 34)
- Link para o recurso (parte 35)
- Link para o recurso (parte 36)
- Link para o recurso (parte 37)
- Link para o recurso (parte 38)
- Link para o recurso (parte 39)
- Link para o recurso (parte 40)
- Link para o recurso (parte 41)
- Link para o recurso (parte 42)
- Link para o recurso (parte 43)
- Link para o recurso (parte 44)
- Link para o recurso (parte 45)
- Link para o recurso (parte 46)
- Link para o recurso (parte 47)
- Link para o recurso (parte 48)
- Link para o recurso (parte 49)
- Link para o recurso (parte 50)
Documentos Relacionados
- Artes visuais na proposta curricular do estado de São Paulo: Portinari ausente
- Natureza e cultura na paisagem amazônica: uma experiência fotográfica com ressonâncias na cosmologia ameríndia e na ecologia histórica
- O cárcere na adolescência: ressonâncias de uma trajetória
- RESSONÂNCIAS DE UMA EPISTEMOLOGIA FOUCAULTIANA EM PSICOLOGIA SOCIAL
- O infra-ordinário na paisagem urbana como condição da produção de etnografias sonoras e visuais