De modernidades periféricas: feudalidad y favor en artes de la “Belle Époque” chilena

AUTOR(ES)
FONTE

Rev. Inst. Estud. Bras.

DATA DE PUBLICAÇÃO

10/01/2020

RESUMO

RESUMO Neste artigo utilizo “As ideias fora do lugar”, de Roberto Schwarz, para estudar a sobrevivência da feudalidade e o favor, herdados do colonialismo ibérico, na “Belle Époque” chilena. No período, as desigualdades sociais adquiriram proporções hipertróficas pelo capital que as elites locais receberam da sua incursão na mineração do carvão e na exploração do salitre – a última como resultado da Guerra do Pacífico (1879-1883). Examino as discrepâncias da modernidade periférica chilena do fim do século XIX e começo do XX em três obras “bellepoquistas”: o conto “El rey burgués” (1888), de Rubén Darío, o filme Julio comienza en Julio (1979), com roteiro de Silvio Caiozzi e Gustavo Frías, e a coleção de contos Sub terra (1904), de Baldomero Lillo.ABSTRACT In this work I use the essay “Misplaced Ideas: Literature and Society in Late-Nineteenth Century Brazil”, by Roberto Schwarz, to stuty the survival of feudality and favor inherited from the Iberian Colonialism, during the Chilean “Belle Époque”. At this period, social inequalities acquired hypertrophic proportions due to the capital local elites received for their incursion in coal mining and saltpeter exploration – this last one as a result of the Pacific War (1879-1883). I examine the discrepancies showed by the Chilean peripheral modernity at the end of the 19th century and the beginning of the 20th, in three works: the short story “El rey burgués” (1888), by Ruben Dario, the film Julio comienza en Julio (1979), with a script by Silvio Caiozzi and Gustavo Frías, and the short story collection Sub terra (1904), by Baldomero Lillo.

Documentos Relacionados