Da compra de produtos e serviços culturais ao direito de produzir cultura: análise de um paradigma emergente
AUTOR(ES)
Lima, Luciana, Ortellado, Pablo
FONTE
Dados
DATA DE PUBLICAÇÃO
2013-06
RESUMO
Cultural activities are normally financed according to two classic paradigms: government funding and market financing. The former consists of direct state action or funding of civil society's cultural practices with state resources; the latter is anchored in the liberal or neoliberal tradition, the most recent expression of which involves the dominant currents of the creative economy. Based on a theoretical review and the analysis of two Brazilian policies - the Cultura Viva or "Living Culture" program and the Law for the Promotion of Theater in the city of São Paulo - we argue that these experiences constitute the genesis of a third paradigm that we identify and develop. This paradigm does not seek to finance cultural products per se, but the cultural production process, and thus aims to establish a social right, namely the right to produce culture.
Documentos Relacionados
- Natureza e cultura: direito ao meio ambiente equilibrado e direitos culturais diante da criação de unidades de conservação de proteção integral e domínio público habitadas por populações tradicionais
- Educação e Espiritualidade : um estudo do paradigma emergente
- ANTECEDENTES DA INTENÇÃO DE COMPRA DE MARCAS PRÓPRIAS: UM ESTUDO NO MERCADO EMERGENTE
- TVE : matizes para uma nova cultura: políticas culturais e televisão pública
- PARADIGMA TRADICIONAL E PARADIGMA EMERGENTE: ALGUMAS IMPLICAÇÕES NA EDUCAÇÃO