Alegoría y símbolo en el cine barroco y moderno. Estrategias retóricas, amplificación de sentido
AUTOR(ES)
Duque, Carlos Fernando Alvarado, Rodríguez, Misael Alejandro Peralta
FONTE
Galáxia (São Paulo)
DATA DE PUBLICAÇÃO
2017-12
RESUMO
Abstract Rhetorical strategies, amplification of meaning The scope of this paper is to show how allegory and symbol, in the framework of the baroque and modern cinema, are not ornamental mechanisms, but a form of semantic invention capable of questioning the grammaticalization of the cinematographic language. We don’t intend to make a historiographic analysis of a certain period of the cinema, but to show how these figures are capable of producing meaning, without denying their functional role, thanks to their poetic use. Through a qualitative case study (derived from a research on film rhetoric) we present an exegesis of their dynamics in four emblematic films: Citizen Kane Singing in the Rain, Wish on a Summer Morning and Pierrot the Madman (the first two, baroque; the second two: modern).
Documentos Relacionados
- Comunidades posthumanistas: dos ejemplos de vínculos no especistas entre canes y animales humanos en la literatura y en el cine latinoamericanos
- El cine y la difusión sanitaria
- Modelos y problemas en el estudio de la circulación de la teoría literaria: Pierre Bourdieu (1989), Pascale Casanova (1999) y el secuestro del barroco
- Tensiones retóricas y semánticas en ética de la investigación
- Entre Rorty y Gadamer: alternativa de la hermenéutica y educación en el sentido crítico de la razón