A voz invísivel do ator sobre o cinema brasileiro: a busca por discursos sobre formação e técnicas de interpretação e os relatos de Leona Cavalli e Matheus Nachtergaele
AUTOR(ES)
Daniel Oliveira da Silva
FONTE
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia
DATA DE PUBLICAÇÃO
24/02/2012
RESUMO
The present study considers the scarcity of publications about acting in the cinema and especially of speeches written and published by actors, and proposes a reflection about the invisibility of the actors "voice" in the theory about his craft in this art. As a research subject were chosen two of the most representative interpreters of contemporary film production in Brazil, Leona Cavalli and Matheus Nachtergaele, two actors from the theater that begins their film careers without having specific training to work in front of cameras, in the second half of 1990s, a period that is now called in Brazil as Cinema da Retomada ("Cinema of Recovery."). The testimonies of these two actors, therefore, underlie the study, creating a dialogue between the concepts covered in their practical experiences and ideas of researchers, directors and film critics who have dedicated their studies to discuss the work of actors and actresses in this language. So, are also addressed issues such as preparation of casts, the use of "non-actors" in the national production and the creation of mixed casts, the creative process of actors in times of rehearsal, laboratory and preparation, and creative experiences on the set which propose to the actors a place of creation and collaboration
ASSUNTO(S)
cinema teatro ator preparação de atores co-criação formação não-ator cavalli, leona cinema brasileiro nachtergaele, matheus atores brasil atores formação actor film preparation of actors co-creation education non-actor
ACESSO AO ARTIGO
http://www.tede.udesc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=2692Documentos Relacionados
- Modelagem e tessitura de voz para o ator: memória da experiência de ?a voz em off? e sua aplicação na interpretação de textos.
- Invisível e não enunciável: cinema brasileiro e amnésia de identidades
- VER POR MEIO DO INVISÍVEL: O cinema como tradução xamânica
- A interpretação com o objeto: reflexões sobre o trabalho do ator-animador
- Os Princípios da ressonância vocal na ludicidade dos jogos de corpo-voz para a formação do ator.