Afro Brazilian Music
Mostrando 1-12 de 12 artigos, teses e dissertações.
-
1. O Passado Negro : a incorporação da memória negra da cidade de Campinas através das performances de legados musicais / The Black Memory : the embodiment of black memory of Campinas through performances of musical legacies
A crescente proliferação de grupos performáticos, que, através de manifestações culturais, divulgam "passados", convencionalmente chamados de "tradições culturais", tem rendido estudos e debates no campo da etnomusicologia em todo o mundo. Partindo da etnografia de grupos de cultura popular afro-brasileira sediados na cidade de Campinas - São Paulo,
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 19/04/2011
-
2. Axé, orixá, xirê e música : estudo da música e performance no candomblé queto na Baixada Santista / Axé, orixá, xirê and music : a study of music and performance in Candomblé Queto
By means of this study, I intent to bring to discussion some elements found in the interaction between music and ritual in the afro-Brazilian religion called candomblé queto. The study was carried focusing forms of such religiosity in cult places in the region of São Paulo state called Baixada Santista, mainly in the religious house Ilè Asè Alaketú Omo
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 20/03/2010
-
3. Uma analise musical do Batuque da suite orquestral Reisado do Pastoreio de Oscar Lorenzo Fernandez
This research had the main object to present a possibility of performing the Brazilian symphonic music formed by afro-Brazilian influences, very little explorered by our performers. For that, was chosen particularly the "Batuque" from Suite "Reisado do Pastoreio" composed by Oscar Lorenzo Fernandez, one of the Brazilian woks full of musical richness and reco
Publicado em: 2009
-
4. Cultural diversity in school: reflexion about an experience / Diversidade de culturas na escola: reflexão sobre uma experiência
The subject of this thesis is to analyze the experience of introduction of workshops about Brazilian Culture at a municipal school at São Paulos capital which pedagogical project has distinct characteristics. Sketching the main lines of the project at the school where the experience occurs describing and problematizing the work developed in these workshops,
Publicado em: 2009
-
5. Duas tendências de re-africanização: Rio de Janeiro e Salvador
Esse trabalho se propõe a analisar o caminho percorrido pelo movimento de reafricanização ocorrido nos anos 70 em duas cidades brasileiras: Rio de Janeiro e Salvador. A questão a ser esclarecida é saber em que medida os rumos tomados pela escravidão no Brasil definiram caminhos possíveis de reafricanização no que diz respeito às expressões lúdico
Publicado em: 2009
-
6. As juremeiras da nação Xambá (Olinda, PE):músicas, performances, representações de feminino e relações de gênero na jurema sagrada.
This dissertation focuses on the music and performances by female entities from Jurema Cult, as well as, gender and power relationships within its religious context. The fieldwork was realized at Ilê Axé Oyá Meguê of Xambá nation (Olinda, PE) and also other Jurema houses where the leaders are also filhas-de-santo from this terreiro: the juremeiras. Jure
Publicado em: 2009
-
7. CaracterizaÃÃo discursiva da Bossa Nova no discurso literomusical brasileiro / Discursive Characterization of Bossa Nova in the Brazilian Popular Music Discourse
In this research; we investigate the main discursive characteristics of the Movement called Bossa Nova in the Brazilian Popular Music discourse in the music of JoÃo Gilberto; AntÃnio Carlos Jobim; VinÃcius de Moraes; Roberto Menescal; Carlos Lyra; Ronaldo BÃscoli and Newton MendonÃa; Our theoretical support is the one of the French Discourse Analysis, a
Publicado em: 2007
-
8. DiÃlogo de negros, monÃlogo de brancos: transformaÃÃes e apropriaÃÃes musicais no maracatu de baque virado
O trabalho aborda a situaÃÃo do maracatu-naÃÃo apÃs o seu âboomâ na dÃcada de 1990. As dinÃmicas da linguagem musical sÃo observadas no contexto histÃrico do desenvolvimento das comunidades maracatuzeiras afro-descendentes, sobretudo na zona norte do Recife, desde o momento de violenta repressÃo, durante o Estado Novo, atà a transformaÃÃo da t
Publicado em: 2007
-
9. A Linguagem dos tambores. / The Language of prums.
Candomblé can be understood as a generic term used to denominate some Afro-Brazilian religions. This work focuses on the music of one of these religions, known as Candomblé de queto or nagô. Music is an essential component in the rituals of these religions, being present in almost all ceremonies. It is continuous throughout the public rituals, beginning a
Publicado em: 2006
-
10. Poesia negra das AmÃricas: Solano Trindade e Langston Hughes
This thesis gives priority to the black poetry study of the Brazilian poet Solano Trindade (1908-1974) and of the north American poet Langston Hughes (1902-1967). My research also visits other poetsâ works such as Countee Cullen (in the United States) and the Caribbean poets NicolÃs GuillÃn (from Cuba), Aimà CÃsaire (from Maritinica) and some Brazilian
Publicado em: 2006
-
11. Música e religiosidade na caracterização identitária do Terno de Catopês de Nossa Senhora do Rosário do Mestre João Farias em Montes Claros MG.
The musical identity can be understood as the synthesis of the essential musical elements that constitute the music of a group, and that turns it musically recognizable beyond other groups. In this study of the Afro-Brazilian culture, we intend to discuss the main aspects that form the musical identity of the Terno de Catopês de Nossa Senhora do Rosário do
Publicado em: 2004
-
12. SOBRE O FIO DA NAVALHA ESTRATÉGIAS DE REPRESENTAÇÃO DA MALANDRAGEM NOS DISCURSOS CULTURAIS BRASILEIROS / ON THE RAZORNULLS EDGE STRATEGIES FOR THE PORTRAYAL OF OUR MALANDROS BEHAVIOR IN BRAZIL S CULTURAL RHETORIC
The purpose of this study is to look into certain portrayals of the local malandros and their particular behavior, as well as the construction of the nation s imagery. This essay is intended to answer the following questions: - Why - and how - is the typical conduct of our malandros so commonly referred to, in different ways of affirmation or denial, by our
Publicado em: 2003